Seminarium mostowe

Seminarium mostowe 02.03.2015

2 marca 2015 r. na Politechnice Rzeszowskiej odbyło się seminarium dotyczące projektowania i budowy mostów kompozytowych.

Spotkanie miało na celu przedstawienie technologii kompozytowych mostów drogowych przedstawicielom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: pani Dyrektor Ewie Boruckiej-Tomali oraz panu Tomaszowi Rudnickiemu (Zastępca Dyrektora). W seminarium wzięli również udział przedstawiciele powiatu rzeszowskiego: pan Józef Jodłowski (Starosta) wraz z panem Markiem Radionem (Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Rzeszowie). Konsorcjum projektu Com-bridge było reprezentowane przez: prof. Tomasza Siwowskiego (Kierownika Zakładu Dróg i Mostów), dr. Lucjana Janasa (Kierownika Wydziałowego Laboratorium Badań Konstrukcji), Grzegorza Krzystańskiego (Dyrektora Departamentu Infrastruktury - Mostostal Warszawa S.A.), Juliusza Żacha (Kierownika Działu Badań i Rozwoju - Mostostal Warszawa S.A.) oraz Damiana Kaletę (Projektanta Branży Mostowej - Promost Consulting).

Podczas seminarium wygłoszono referaty dotyczące: badania prototypowych elementów mostu (Politechnika Rzeszowska), technologii produkcji konstrukcji z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (Mostostal Warszawa S.A.) oraz projektowanie mostów kompozytowych (Promost Consulting). Następnie uczestnicy odwiedzili laboratorium Politechniki Rzeszowskiej, gdzie znajduje się wyprodukowana przez Mostostal Warszawa S.A. pełnowymiarowa kompozytowa belka testowa, o długości 22,0 m, która będzie poddana badaniom wytrzymałościowym na potrzeby projektu.

"Most będzie miał budowę płytowo-belkową. Płyta z betonu lekkiego zbrojonego kompozytami zostanie zespolona z czterema dźwigarami kompozytowymi. Zanim jednak zostaną one wyprodukowane, Mostostal Warszawa S.A. wykonał jedną belkę przeznaczoną do testów. Belka trafiła do laboratorium Politechniki Rzeszowskiej, gdzie zostanie poddana kompleksowym badaniom wytrzymałościowy, aż do zniszczenia” - powiedział Grzegorz Krzystański. Dane uzyskane w ten sposób posłużą do ostatecznej weryfikacji i walidacji modelu numerycznego wykorzystywanego do projektowania mostu. Po opracowaniu wyników badań i wprowadzeniu ewentualnych zmian w projekcie, rozpocznie się produkcja belek przeznaczonych do wbudowania w Błażowej.

Budowa próbnej belki pozwoliła także na zebranie doświadczeń, które posłużą do optymalizacji technologii produkcji oraz sprawdzenie możliwości transportowych. Dzięki niskiej masie załadunek i rozładunek udało się przeprowadzić za pomocą pojedynczej suwnicy. Ustalono także, że na miejsce docelowego mostu, dźwigary będą transportowane parami. Takie rozwiązanie zmniejsza koszty  transportu oraz utrudnienia w ruchu drogowym. 

Belka w laboratorium Politechniki Rzeszowskiej

 

Nowsza wiadomość Nowsza wiadomość Starsza wiadomość

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]