Otwarcie mostu z kompozytów

Otwarcie mostu z kompozytów 15.12.2016

15 grudnia 2016 r. w Nowej Wsi nastąpiło uroczyste otwarcie pierwszego polskiego mostu drogowego w całości wykonanego z kompozytów FRP. Most znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, w miejscowości Nowa Wieś na terenie Gminy Trzebownisko. Przeprawa umożliwia pokonanie przeszkody w postaci rowu melioracyjnego o zwyczajowej nazwie Czarna. Most jest poprowadzony wzdłuż drogi gminnej. Zaprojektowano go na ruch pojazdów o masie do 30 ton.

Przeprawa dla niewprawnego oka niczym się nie wyróżnia. Kolejny mały mostek nad małą rzeczką. Jednak ekspert zauważy, że zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP (kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej). Jest to pierwszy tego typu most w Polsce (w moście w Błażowej zastosowano płytę betonową). Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50 letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych.

 

Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin 10 listopada 2016 r. Zastosowanie elementów prefabrykowanych minimalizuje negatywny wpływ pogody na proces budowy (umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym) oraz pozwala na poprawę warunków pracy pracowników.
– poinformował kierownik budowy Przemysław Cabaj.

Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym Warsztacie Kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm.

Pomimo naszego dużego doświadczenia związanego z wytwarzaniem kompozytów, produkcja elementów mostu była pełna wyzwań. Nasz końcowy sukces nie byłby możliwy bez ogromnego zaangażowania naszych pracowników. To prawdziwa przyjemność mieć takich ludzi w zespole!
– podkreślił Lech Własak odpowiedzialny na prefabrykacje mostu.

Parametry techniczno-geometryczne mostu:

  • Konstrukcja płytowo-belkowa
  • Schemat statyczny: belka swobodnie podparta;
  • Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m;
  • Długość całkowita pomostu: 10,70 m;
  • Całkowita szerokość mostu: 7,66 m;
  • Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m);
  • Chodnik: 0,75÷1,10 m;
  • Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030;

 

. Nowsza wiadomość Starsza wiadomość

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]