Otwarcie mostu hybrydowego

Otwarcie mostu hybrydowego 09.02.2016

9 lutego 2016 r. w Błażowej nastąpiło uroczyste otwarcie pierwszego polskiego mostu drogowego wykonanego z kompozytów FRP!

Jest to konstrukcja hybrydowa - prefabrykowane, kompozytowe dźwigary zespolono z płytą betonową. Obecnie na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji (m.in. dwa w Hiszpanii, dwa w Australii i jeden w USA). W Polsce jest to pierwszy tego typu obiekt. Ta przeprawa jest również rekordową konstrukcją pod względem rozpiętości teoretycznej przęsła, która wynosi 21,0 m. Płytę pomostową wykonano z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP, co również jest unikalnym rozwiązaniem.


Przeprawa została zrealizowana w ramach realizacji projektu badawczo-rozwojowego Com-bridge.

 

 

"Z dumą patrzę na pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP, gdyż wiem, ile pracy włożyli nasi inżynierowie w to, aby mógł powstać. Przez 70 lat działalności na polskim rynku udowodniliśmy, że innowacje są nieodłączną częścią DNA Mostostalu Warszawa. Można powiedzieć, że most pod Rzeszowem, który właśnie oddajemy do użytku, stanowi symboliczną klamrę na 70-lecie firmy, historia Mostostalu Warszawa rozpoczyna się wszak odbudową Mostu im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie. Jednak firma czerpie z dorobku, myśli technicznej i doświadczenia przedsiębiorstwa, które istniało znacznie wcześniej. To, co zapoczątkowało przed wojną Towarzystwo Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Spółka, kolebka współczesnego Mostostalu Warszawa, kontynuujemy do dziś. W 1929 r. wybudowaliśmy pierwszy na świecie most spawany pod Łowiczem, a teraz pierwszy polski innowacyjny most drogowy z kompozytów pod Rzeszowem. Jesteśmy zawsze krok do przodu, ponieważ budujemy z pasją."
– powiedział Andrzej Goławski, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa.

"Powstanie pierwszego polskiego mostu z kompozytów FRP jest efektem olbrzymiej pracy zaangażowanych w projekt firm i jednostek naukowo-badawczych – od etapu badań materiałowych, poprzez ustalenie nowych założeń projektowych, opracowanie technologii produkcji, aż po badania prototypowych elementów mostowych. Gdy dziś patrzę na gotowy obiekt, odczuwam wielką satysfakcję. Postawiliśmy kolejny kamień milowy w polskim mostownictwie."
– powiedział Juliusz Żach kierujący projetkem Com-bridge.

 

Nowsza wiadomość Nowsza wiadomość Starsza wiadomość

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]