Montaż przęsła z kompozytów

Montaż przęsła z kompozytów 10.11.2016

10 listopada 2016 r., w ciągu kilku godzin, dokonaliśmy montażu pierwszego polskiego mostu drogowego w całości wykonanego z kompozytów FRP. Na plac budowy zostało ono dostarczone w dwóch elementach wysyłkowych, o wymiarach 3,55×10,70 m. Niska masa każdego z nich (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe. Oba główne elementy wysyłkowe składały się z dwóch kompozytowych, cienkościennych dźwigarów o wysokości 72 cm zespolonych z 13 cm kompozytową płytą pomostową. Do ich połączenia zastosowano łącznik (odpowiednio wyprofilowany fragment płyty pomostowej o szerokości 1,15 m) oraz klej epoksydowy. W celu zapewnienia jak najlepszych warunków do wykonania skleiny, nad przęsłem mostu rozłożono namiot chroniący przed warunkami atmosferycznymi. Dodatkowo w styku montażowym zamontowano kabel elektryczny, umożliwiający zapewnienie optymalnej temperatury do sieciowanie kleju.

Wszystkie elementy przęsła mostu zostały wykonane w Warszawie przez lidera Konsorcjum - Mostostal Warszawa. Do ich budowy wykorzystano tkaniny szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Poszczególne elementy (skorupy dźwigarów, przepony, panele płyty pomostowej) zostały wytworzone w procesie infuzji, który umożliwia uzyskanie dobrych parametrów mechanicznych przy niskim zużyciu syciwa (żywicy).

Aby zminimalizować czas budowy mostu, w zakładzie prefabrykacji zamontowano część wyposażenia. Łożyska elastomerowe, krawężniki granitowe oraz kotwy talerzowe zostały przyklejone do powierzchni kompozytu za pomocą kleju epoksydowego. W Warszawie, zamontowano także zbrojenie lokalne krawężników i balustrad (kapy chodnikowe będą wykonane na placu budowy z betonu ze zbrojeniem rozproszonym, dlatego nie ma potrzeby wykonywania standardowego zbrojenia siatkami). Do ostatnich prac prowadzonych przed transportem elementów mostu, należało ułożenie dwóch z trzech warstw nawierzchni jezdni oraz pomalowanie od spodu prefabrykatów farbą poliuretanową.

Cienkowarstwowa nawierzchnia jezdni, na bazie poliuretanów, epoksydów i kruszywa, została ukończona w Nowej Wsi, po sklejeniu mostu. Ze względu na wymagany wysoki reżim technologiczny, te prace były prowadzone pod namiotem, w którym powietrze było ogrzewane za pomocą nagrzewnic olejowych. Ostatecznie pozwoliło to na uzyskanie bardzo dobrej jakości nawierzchni mostu.

Do prac planowanych na najbliższe 3 tygodnie należą: montaż desek gzymsowych i dylatacji, wykonanie kap chodnikowych wraz z nawierzchnią, montaż balustrad, ukończenie dojazdów do mostu oraz umocnienie koryta cieku wodnego pod mostem. Próba obciążeniowa mostu jest planowana na 30.11.2016 r., a uroczyste otwarcie mostu na 15.12.2016 r. Serdecznie zapraszamy!

Kierownikiem budowy mostu w Nowej Wsi jest Przemysław Cabaj z Działu Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa. Natomiast projekt został opracowany przez Damiana Kaletę z Promost Consulting.

Nowsza wiadomość Nowsza wiadomość Starsza wiadomość

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]