Mosty kompozytowe

Mosty kompozytowe

W ramach projektu Com-bridge wybudowano dwa mosty drogowe z kompozytów FRP w ciągu użytkowanych dróg publicznych. Są to obiekty jednoprzęsłowe, o konstrukcji płytowo-belkowej. Wybudowano je w powiecie rzeszowskim w 2015 i 2016 roku. Każdy z mostów ma cztery, cienkościenne dźwigary skrzynkowe wykonane z kompozytów FRP zespolone z płytą pomostową (betonową lub również kompozytową).
Są to pierwsze polskie obiekty tego typu.


Zastosowanie kompozytu FRP jako materiału konstrukcyjnego do budowy mostów pozwala rozwiązać podstawowy problem eksploatacyjny tradycyjnych obiektów mostowych, jakim jest ich niewystarczająca trwałość spowodowana degradacją (w wyniku korozji i erozji) materiałów je tworzących (stali, betonu). Kompozyt jest bardzo wytrzymałym, trwałym i przede wszystkim odpornym na korozję materiałem. Zakładamy, że w czasie pierwszych 50 lat eksploatacji mostów kompozytowych, nakłady na ich utrzymanie będą minimalne.

Prefabrykaty kompozytowe są bardzo lekkie. Takie elementy są łatwe w transporcie i instalacji. Krótki czas budowy oraz brak konieczności częstych napraw jest niezwykle ważny dla obszarów silnie zurbanizowanych (minimalizacja utrudnień dla mieszkańców) oraz obiektów nad koleją (trudność ze zorganizowaniem objazdów). Ponadto zastosowanie elementów prefabrykowanych minimalizuje negatywny wpływ pogody na proces budowy oraz pozwala na poprawę warunków pracy pracowników.
Korzyści wynikające ze stosowania mostów kompozytowych są jeszcze bardziej widoczne, gdy inwestycję ocenia się z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju w tzw. cyklu życia, zarówno pod względem kosztów (LCCA- life cycle cost analysis) jak również względów środowiskowych i społecznych (LCA – life cycle assessment). Szczegółowe porównanie można znaleźć w katalogu.

Most hybrydowy

Pierwszym mostem wybudowanym w ramach projektu Com-bridge jest obiekt w Błażowej o konstrukcji hybrydowej. Prefabrykowane dźwigary zostały zespolone, na placu budowy z płytą betonową z betonu lekkiego zbrojonego prętami kompozytowymi. Most o rozpiętości 21 m i szerokości 10 m zastąpił dotychczas istniejącą przeprawę o rozpiętości 27 m i szerokości 9 m. Pozwoliło to na podniesienie obciążeń użytkowych z 15 do 40 ton oraz podniesienie innych walorów użytkowych.

Most hybrydowy w Błażowej

Most w Błażowej jest światowym rekordzistą pod względem rozpiętości dla konstrukcji tego typu. Przeprawa została wyróżniona w wielu konkursach, zarówno tych branżowych jak i promujących działaność innowacyjną.

Most kompozytowy

Drugim mostem, wieńczącym projekt Com-bridge, jest obiekt w Nowej Wsi typu all-composite. Wszystkie elementy konstrukcyjne przęsła (dźwigary i płyta pomostowa) są wykonane z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej. Jest to nowo wybudowany obiekt w ciągu drogi lokalnej. Most ma rozpiętość 10 m i szeokość 8 m. Przeprawa została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton.

Most kompozytowy w Błażowej

 

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]